To børn og et regeringsskifte senere

andyop_presseAndyop er ikke et af de mest spillede navne i radioen, men det betyder ikke at han ikke har fuld gang i karrieren. Han udgav i 2008 debutalbummet Nærmest perfekt, og nu fem år senere er han klar med et nyt album.

På dit debutalbum var der mange stikpiller til den daværende regeringen, vil den tendens fortsætte på dit kommende album?
- Der er masser af samfundskritik på det nye album, men nok på en lidt anden måde end tidligere. Regeringen er en anden i dag, vi er ikke midt i en ulovlig krig og det er ikke længere parabolforbud og baconpåbud, der fylder dagsordnen. Heldigvis. Og så er jeg blevet ældre, det spiller selvfølgelig også en rolle. På det nye album er der numre, der handler om finanskrise og frihedskampen i Nordafrika – og andre, der handler om at blive far og se sine børn vokse op, for det er også en del af mit liv nu.

Hvad er den største forskel på det kommende album, og så dit første?
- Der er stor forskel på de to plader. Først og fremmest er lyden helt anderledes på det nye – det er slet ikke så ’hiphoppet’, som det gamle var. De tunge samples er blevet erstattet af mere levende musik inspireret af genrer som pop, rock og dance. Siden den første udgivelse har jeg spillet flere hundrede koncerter med band og rigtige instrumenter, så det var naturligt for mig at opsøge en mere dynamisk lyd. For det andet vil jeg sige, at indholdet på pladen er meget forskelligt fra etteren. Jeg er et andet sted i mit liv nu og verden er ikke den samme, som i 2007. Men det er jo stadig mig og mit udtryk, som skinner igennem på albummet – og det har ikke ændret sig grundlæggende.

Har de gode anmeldelser af Nærmest perfekt føltes som et pres, eller har det været en motivationsfaktor?
- Da jeg udgav min første plade svor jeg, at jeg ikke ville blive en af de musikere, der udgav én plade og så først gav lyd fra sig igen et halvt årti senere. Og nu er det så, nå ja, mere eller mindre præcis fem år siden mit debutalbum udkom. Det skyldes selvfølgelig en ambition om at levere et godt produkt - men ud over mange hundrede koncerter og workshops, der har taget tiden fra plade-projektet, så har det helt lavpraktisk også været med til at forsinke processen, at jeg både har fået en datter og en søn og en kone, der blev minister. Så det korte svar er: det er klart en fed drivkraft at have gode anmeldelser med sig ind i sit nye projekt – og på den måde mest et positivt pres.

andy opDu har tidligere været ude med riven, efter andre rappere, vil der være mere af det på Herfra?
- Der er ikke nogen deciderede skideballer på albummet, nej. De er i hvert fald nok mere implicitte. For tiden er det så farligt at mene noget om noget sådan for alvor. Enten hører vi rappere der sidder fast i klicheen om bling-bling og bitches, eller også er det hele noget ironisk fjolleri. Det er sgu lidt trættende, synes jeg. Men der er heldigvis også mange gode nye ting i gang i øjeblikket. Fx kan jeg slet ikke få armene ned over Mund De Carlos seneste udspil – og Negash’ nye album, som alt for ubemærket var et af 2012’s allerbedste.

Siden 2008 er det blevet til mere end 300 live optrædener, har det betydet noget for lyden på den kommende plade?
- Helt klart. Det har været en afgørende inspiration at være ude og spille med live-musikere – både de store set ups som på Roskilde og andre festivaler, men også de mindre på skoler eller små spillesteder. Der giver et fedt drive at have musikere med og det passer rigtig godt til min energi på scenen. Den dynamik har vi prøvet at skabe i studiet også, men på en lidt anden måde selvfølgelig.

Vil du fortælle en succes- og en øv-historie fra arbejdet med albummet?
- Succesen er klart, at vi har lavet det hele selv, mig og min producer, lHeeriñg. Vi har indspillet, mixet og masteret hele albummet. Tanken var oprindeligt at hyre folk ind til at finpudse lyden, men det gav bare mere mening, at vi gjorde det selv. Fed fornemmelse - og så var det bare lækkert at følge den helt til dørs og være med i alle dele af processen. Det knap så optimale er, at det tog så lang tid og trak ud af flere omgange. Fx fik det den lidt irriterende konsekvens, at der lige pludselig var et hit i radioen med samme titel, som et af numrene på Herfra. Sådan kan det gå, når man ikke kridter skoene...

Hvis du frit kunne vælge mellem alle kunstnere, hvem ville du så have en feature med på Herfra?
- Der er i modsætning til mit debutalbum ingen gæsterappere med på Herfra. Jeg ville have taletiden selv og så skabe afveksling ved at lade musikken og de forskellige sangere fylde mere. Den balance er jeg meget tilfreds med. Men jeg skal da helt sikkert arbejde sammen med andre solister igen i fremtiden. Fx synes jeg det kunne være spændende at lave noget sammen med Tobias Trier eller måske Marie Key.

Hvad nyder du mest, tiden i studiet eller optrædenerne?
- Jeg elsker begge dele, men scenen er mit andet hjem. Jeg lever for at optræde og nyder virkelig at spille koncerter, både de store og de små. Koncerten på Roskilde Festival i 2008 har helt klart været den største oplevelse, men de små intime koncerter er også super fede og kan noget helt andet. I næste uge tager jeg hul på en skolekoncert-turné, hvor den står på gymnastiksale og teaterscener – og flere tusinde unge mennesker rundt omkring i hele landet. 33 koncerter på 3 uger. Det bliver vanvittig fedt!

Du nævner selv at din kone er blevet minister. Har det nogen betydning for AndyOp - og ser du det som en fordel eller ulempe for dig?
cover_AndyOp_2013- Det har mest af alt den betydning, at AndyOps kalender er lidt ekstra udfordret. Det er et travlt job at være minister, så det gør det selvfølgelig sværere at få puslespillet til at gå op med børn, turné, release og det hele. Men det hænger sammen og vi har gode folk omkring os, der er flinke til at hjælpe til. Der er vel fordele og ulemper ved de fleste ting, og det gælder også her – men jeg er nu både glad for og stolt over at kunne være med på sidelinjen. Det er vigtigt for Danmark og os alle sammen, det hun render og laver, så det vil jeg gerne bakke op om.

Når pladen er kommet ud, vil medierne så stadig referere til dig som værende sundhedsministerens mand, eller bliver vores sundhedsminister i stedet omtalt som værende AndyOps kone?
-
Hehe. Det er der sikkert nogle medier, der vil. Mange journalister synes jo, at det er en sjov historie og vupti, så har de en god overskrift. Sådan er det, og det generer mig egentlig ikke, så længe fokus ellers er på det, det bør handle om: musikken. Men lad os nu se, det kan være journalisterne begynder at vende den om på et tidspunkt. Det kunne være skægt – og du kunne jo passende lægge ud ;-)

Med dette vil vi blot ønske god vind til den travle AndyOp - både med familien, musikken og ikke mindst udgivelsen af det nye album. Herfra udkommer på mandag d. 04.03.2013 og fejres allerede i aften d. 02.03.2013 på Huset i København.

0 kommentarer: